Ηλίας

Standard

Έτσι έλεγαν τον πρώτο μου δάσκαλο στα μαθηματικά. Ήταν δάσκαλος μου στο γυμνάσιο γεωμετρία και άλγεβρα και επίσης ένας πολύ καλός μου φίλος, γιατί αυτό μπορεί κάποιες φορές να συμβεί με τους μαγικούς δασκάλους που κρύβονται σε κάποια σχολεία. Και αυτό είναι ένα γράμμα σε αυτόν το οποίο θέλω να είναι δημόσιο.

Θα πω κάτι από όλα όσα θυμάμαι για σένα. Αυτα διαδραματίστηκαν εδώ. Δεν τα θυμάμαι αυτολεξεί αλλά θα προσπαθήσω να τα γράψω όσο καλύτερα γίνεται και όπως περίπου έγιναν. Κράτησα κάποιες σημειώσεις πάνω στις σημασίες των λέξεων που είπες έτσι συγκρατώ ακόμα την ιστορία.

Θυμάμαι μια φορά που κάποιος σου είπε: δάσκαλε, τα μαθηματικά είναι μαλακίες. Αυτός ο κάποιος έφευγε από το μάθημα σου για να καπνίσει και για άλλα πράγματα αλλά αυτό δεν ενδιαφέρει εδώ. Και αυτός ο κάποιος σου έστειλε χαιρετίσματα πριν δύο χρόνια και έκλαψε όταν του είπα πως δεν μπορώ να στα δώσω. Όταν σου μίλησε έτσι δεν απάντησες όπως άλλοι, μόνο είπες, τα μαθηματικά, αυτό έχω εγώ σ’ αυτόν τον κόσμο να αγαπώ και αυτό σου δείχνω κάθε μέρα. Μάλλον άλλα λες εσύ μ’ αυτή τη λέξη κι άλλα εγώ. Έτσι δεν μπορούμε να τα πούμε με τα λόγια. Γι’ αυτό σήκω στον πίνακα.

Το αγόρι τρόμαξε. Δεν γουστάρω, είπε. Δεν ξέρω. Γυρίζω τότε εγώ και του λέω, σήκω.

Πάει στον πίνακα, παίρνει μια κιμωλία και βρίζει: μαλάκα.

Τον κοιτάς όπως πάντα, το ξέρω, ήσουν δάσκαλος ανευ όρων. Τράβα μια γραμμή στη μέση, λες. Θές εδώ και τώρα αυτή τη μέρα να μάθεις δύο λέξεις από αλ…? Θέλετε να μάθετε όλοι σας δύο λέξεις από αλ…?

Το παιδί χωρίζει τον πίνακα στα δύο. Γράψε, του λες, στη μια μεριά, όποια θες εσύ, τη λέξη αλγόριθμος. Στην άλλη γράψε αλτρουισμός. Πώς? Αλ-τρου-ι-σμός.

Ξέρεις τι σημαίνουν αυτά?, ρωτάς. Όχι, απαντάει. Θα σου εξηγήσω. Κάθε φορά που θες να φτιάξεις κάτι βαζεις μια σειρά μικρών στόχων που ο ένας εξυπηρετεί τον άλλον με έναν πολύ ιδιαίτερο τρόπο. Και κάθε φορά αυτοί οι μικροί στόχοι φτιάχνουν ένα πλέγμα που σου λύνει τα χέρια. Αυτό το πλέγμα, τον αλγόριθμο, το φτιάχνεις εσύ με το μυαλό σου, είναι ο τρόπος που έχεις να σκέφτεσαι, να, πρώτα θα κάνω αυτό, μετά αυτό κτλ. Εμείς οι μαθηματικοί αυτήν την λέξη την έχουμε υιοθετήσει γιατί βλέπεις όλα αυτά τα προβλήματα κάπως πρέπει να λυθούν και από κάπου πρέπει να αρχίσουμε. Αλλά και το πως θα συνεχίσουμε έχει σημασία, κάθε στόχος έχει πριν και μετά.

Και η άλλη λέξη?

Η άλλη λέξη είναι τελείως διαφορετική. Αλτρουισμός σημαίνει κατά κάποιον τρόπο ανθρωπισμός. Αλλά κάτι διαφορετικό. Δεν μας νοιάζουν εμάς, κανέναν από εμάς αυτοί που λένε, αγαπάμε όλους τους ανθρώπους κτλ κτλ. Σημασία έχεις εσύ, όταν νοιάζεσαι για κάποιον, δίχως συμφέρον και δίχως όρους. Όταν βοηθάς τον άλλον γιατί σε νοιάζει να μην καταστραφεί ή να μην πληγωθεί. Όταν προσφέρεις από εσένα, όταν διακινδυνεύεις ό,τι έχεις για να κάνεις το καλό. Αυτό αν το νιώθεις το εξασκείς κι έτσι σιγά σιγά το σύνολο των ανθρώπων που σε περιβάλλει στενά μα και μακρινά κερδίζει από εσένα,εσύ γίνεσαι μια πηγή καλού.

Κατάλαβα.

Το ξέρω. Έχεις καταλάβει όμως πως σχετίζονται όλα αυτά με εσένα? Δεν θέλω εδώ να ανοίξουμε κουβέντα για τις προσωπικές σου συνήθειες. Δε θα ήταν καθόλου σωστό. Όμως ξέρω πως εφαρμόζεις καθημερινά έναν αλγόριθμο επιβίωσης και ακόμα σε έχω δει εγώ ο ίδιος να αποτρέπεις αλτρουιστικά άλλους ανθρώπους από το να μπουν σε αυτόν τον αλγόριθμο. Για να το κάνεις, για να δείξεις τον αλτρουισμό σου σε έχω δει πάλι να εφαρμόζεις έναν έξυπνο αλγόριθμο. Θέλω τώρα να γράψεις σε κάθε στήλη από μία λέξη που σου έρχεται στο μυαλό. Μετά αν θες πήγαινε στην θέση σου έτσι ώστε να σηκωθείτε όλοι και να γράψετε από κάτι.

Κάπως έτσι ειπώθηκαν τα πράγματα τότε και τα έγραψα όπως τα θυμάμαι. Δυστυχώς δεν θυμάμαι τι γράφτηκε στον πίνακα και λυπάμαι που δεν κράτησα σημειώσεις. Αλλά τότε δεν φανταζόμουν ποτέ τη σημερινή μέρα του 2007.

Σήμερα είμαι στο Ταλλινν. Είμαι εκδρομή στο Ταλλινν επειδή σπουδάζω εδώ. Και σπουδάζω εδώ γιατί εσύ πριν 9 χρόνια έκανες κάτι πολύ παραπάνω από το να μου μάθεις ότι ημ30=0,5. Αν είμαι καλή στα μαθηματικά και πάνω από όλα αν χαίρομαι γι’ αυτό είναι επειδή ήταν σημαντικό για εσένα να μου το δείξεις. Και για χιλιάδες άλλα πράγματα που έκανες σε ευχαριστώ τώρα αν και τότε που έπρεπε δεν το έκανα. Συγγνώμη για τον ηλίθιο τρόπο που φέρθηκα όταν σταμάτησες να με έχεις μαθήτρια και δεν σε συναντούσα παρόλο που μου είχες πει ότι το ήθελες. Ο θυμός και η αδιαφορία μου, επειδή πολύ σωστά δεν θέλησες να με βοηθήσεις σε ένα πολύ δικό μου θέμα, ήταν άνευ αιτίας, αλλά τότε δεν σκεφτόμουν παρά εμένα. Όταν το αποφάσισα, γιατί το ξέρεις ότι το αποφάσισα, δεν πρόλαβα. Να ξέρεις τα τελευταία 7 χρόνια αυτήν την μέρα σαν σήμερα, το μετανιώνω και δεν θα τη ξεχάσω ποτέ . Ήταν η μέρα που μου έδειξες με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο ότι πρέπει να τα βγάλω πέρα μόνη μου.

Αυτός ο δάσκαλος έφυγε αλλά μου έδωσε τα πιο σημαντικά όπλα. Και σε μένα και σε πολλούς μαθητές του. Δεν ζητούσε τίποτα από εμάς και έπαιρνε μόνο αν εμείς επιλέγαμε να του δώσουμε. Δεν μας ανάγκαζε να μάθουμε ή να προσπαθήσουμε γι’ αυτόν αλλά μας βοηθούσε απεριόριστα κάθε φορά που εμείς αποφασίζαμε να αναρωτηθούμε πάνω σε κάτι. Δεν κλεινόταν μέσα στην επιστήμη του αλλά την έκανε να φαίνεται σχετική με τα δικά μας προβλήματα. Αγαπούσε όλους τους μαθητές του χωρίς όρους και τους μίλαγε με σεβασμό.

Ηλία σ’ ευχαριστώ και για εμένα και για όλους αυτούς τους ανθρώπους.

5 responses »

  1. Πάντα έλεγα ότι αυτός ο τόπος στηρίζει τη παιδεία του, και όλους τους υπόλοιπους θεσμούς του, σε λίγους ανθρώπους που ξέρουν να κάνουν καλα τη δουλειά τους, επειδή την αγαπάνε. Ευτυχώς για εμάς, υπάρχουν ακόμη Δάσκαλοι, κι ας είναι λίγοι.

  2. Σήμερα δυστυχώς οι εκπαιδευτικοί έχουν γίνει καζίνο.Κρατάνε τα κέρδη γι αυτούς μην κάνοντας σωστά τη δουλειά τους και τα δίνουν σε τζακ ποτ το απόγευμα στα φροντηστήρια.Είσαι τυχερή που είχες έναν καθηγητή από τους άλλους…

  3. @Gerasimos
    ευτυχώς υπάρχουν ακόμα δάσκαλοι στα σχολεία : )

    @laxanaki, island, maria
    Ευχαριστώ παιδιά! Το ξέρω πως ήμουν πολύ τυχερη…

Σχολιάστε

