Σχέδιο logicomix, part 1

Standard

Όταν βοηθάς παιδιά στην ευρύτερη γειτονιά σου (η οποία δεν είναι και μεγάλη) στα μαθήματα, έστω και ενίοτε χωρίς αμοιβή, δηλαδή μπαίνεις στα μαθήματα τους αν σε χρειαστούν, στα σπίτια τους και τελικά στις ζωές τους, ενώ αυτό το κάνεις με ζήλο και για αρκετο καιρό, ή αλλιώς το κάνεις για την κ_ _ _ _ σου, μπορείς να καταλάβεις κάποια πράγματα τα οποία είναι πολύ μικρά και λεπτομερή και δεν γίνονται γενικά εύκολα αντιληπτά. Ένα από αυτά είναι το πόσο άσχετο είναια αυτό που πραγματικά συμβαίνει σε κάποιον που διαβάζει με αυτό που ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του νομίζει ότι συμβαίνει. Έδωσα σε πέντε παιδιά της ευρύτερης γειτονιάς μου, που τα έxω συναντήσει, άλλα συστηματικά και άλλα όχι, για μελέτη και γνωρίζονται, το σχέδιο lοgicomix το οποίο θα παρουσιαστεί σε δυο βδομάδες :) Αν παρουσιαστεί θα γράψω και το part 2. Όλα είναι με τη βοήθεια της καθηγήτριας Ε. Τη μελέτη παρακάτω για τις δυνάμεις την είχα ηχογραφήσει με το ίδιο θέμα και για τους πέντε σαν background story (δεν είναι ολόκληροι οι διάλογοι).

Περίπτωση 1

Δυνατός έφηβος ετών 14, τάξη δευτέρα γυμνασίου. Kοντά καστανόξανθα μαλλιά, πολύ ψηλός και γυμνασμένος, την ώρα της μελέτης φοράει σορτσάκι και αθλητικές κάλτσες μέχρι το γόνατο, πίνει lucozade, είναι άριστος στην κολύμβηση και το μπάσκετ, του αρέσει ο μοντελισμός, το stratego, οι προσομοιώσεις πτήσης, τα περιοδικά ιστορίας και η φυσική! Ο μέσος όρος του είναι κάτι μεταξύ 19,5 και 20 και δεν έχει γράψει μαθηματικά και φυσική κάτω από 20 τα τελευταία δύο χρόνια.

Φ. Όταν ένα κουτί βρίσκεται πάνω σε ένα γραφείο δέχεται μια δύναμη προς τα κάτω Β, που είναι το βάρος του, και μια δύναμη που του ασκείται από την επιφάνεια του γραφείου προς τα πάνω Fn. Το κουτί είναι ακίνητο, άρα ισορροπεί. Άρα η συνολική δύναμη είναι 0. Δηλαδή Fn-B=0, Fn=B.

M. Λογικό.

Φ.Αν το κουτί το ακουμπήσουμε πάνω σε ένα χαρτί το οποίο είναι κρεμασμένο από τις τέσσερεις γωνίες του από το ταβάνι (σχήμα) τι θα γίνει?

Μ. Θα έπεφτε. Β>Fn. Το κουτί θα πάει πάντα προς τα εκεί που είναι η μεγαλύτερη δύναμη.

Φ. Αυτό που είπες για τη δύναμη είναι σωστό.  Αυτό το κόμιξ λέγεται logicomix. Προσπάθησε να το διαβάσεις μέσα σε μία βδομάδα και μετά θα έχεις άλλη μια βδομάδα για να συνεργαστείς με την Β, την Λ, τον Α και την Ρ για να μου το παρουσιάσετε. Αν θες.

Μ. Μπορω να το διαβάσω πιο γρήγορα.

Φ.Δε χρειάζεται.

Περίπτωση 2

Έφηβη δευτέρα γυμνασίου, πολύ ώριμη και συζητήσιμη, με μεγάλες δυσκολίες σε μαθηματικά και φυσική. Φιλοσοφία απόλυτα emo, πολύ καλές ικανότητες σε χτένισμα, βάψιμο μαλλιών, νυχιών, συνδυασμός ρούχων. Της αρέσει να ακούει μουσική, να γράφει στίχους και να τραγουδάει, να πηγαίνει βόλτες και να φοράει ωραία ρούχα. Στη μελέτη προσπαθεί πολύ να καταλάβει αλλά δεν ξεχνάει ποτέ ότι δε θα τα καταφέρει. Αποτέλεσμα κούραση και βαρεμάρα, ύπνος πάνω στο γραφείο και συνεχής επαφή με το κινητό και την ώρα. Ο βαθμός της κυμαίνεται μεταξύ 7 και και 10 και υπάρχει πάντα  ο κίνδυνος επανάληψης της τάξης.

Φ. Όταν ένα κουτί βρίσκεται πάνω σε ένα γραφείο δέχεται μια δύναμη προς τα κάτω Β, που είναι το βάρος του, και μια δύναμη που του ασκείται από την επιφάνεια του γραφείου προς τα πάνω Fn. Το κουτί είναι ακίνητο, άρα ισορροπεί. Άρα η συνολική δύναμη είναι 0. Δηλαδή Fn-B=0, Fn=B.

Β. Με φώτισες.

Σχήμα. Ξανά. Άλλο σχήμα. Ξανά. Ξανά. ξανά. Ξανά.

Β. Δηλαδή το Β είναι ίσο με το Fn. Οπότε αλληλοεξουδετερώνονται. Ενώ αν ήταν μεγαλύτερο το Β θα νικούσε και θα πήγαινε προς τα κάτω.

Φ. Σωστά.

Β. Και αν ήταν μεγαλύτερο το Fn θα πήγαινε προς τα πάνω.

Φ. Χμ… Ναι…

Β. Γιατί υπάρχει και η μπάλα.

Φ. ????? Ναι!!

Β. Ωραία, το διαλάμε τώρα γιατί έχω να κάνω και ισιωτική? Τα μισώ τα μαθηματικά και τη φυσική, δεν έχουν καμία μα καμία χρησιμότητα!

Φ. Δε με πείθεις όταν το λες.  Αυτό το κόμιξ λέγεται logicomix. Προσπάθησε να το διαβάσεις μέσα σε μία βδομάδα και μετά θα έχεις άλλη μια βδομάδα για να συνεργαστείς με τον Μ, την Λ, τον Α και την Ρ για να μου το παρουσιάσετε. Αν θες.

Β. Κι άλλη εργασία γαμώτο? Και αυτοί δεν είναι της παρέας μου.

Φ. Αν θες παιδάκι μου, έτσι το κάνουμε.

Β.Καλά. Εν τω μεταξύ το γραφείο πώς γίνεται να ασκεί δύναμη στο κουτί ίση με το βάρος του και στο στυλό ίση με το βάρος του και στη γόμα το ίδιο? Πρέπει να υπάρχει κάποια πατέντα πίσω από αυτό. Τι μαλακίες!!!

Φ. …. θα το συζητήσουμε την Δευτέρα.

Β. Τη δευτέρα μην έρθεις. Θα βγω. Πρέπει να διαβάσω κι αυτό το Asterix πoυ μου δωσες. Ωχουουουου!

(τι γίνεται εδώ ρε π… μου?)

Περίπτωση 3

Μαθήτρια τρίτης γυμνασίου, πιο άριστη μαθήτρια από όσο θα μπορούσε να φανταστεί κανείς, προς θεωρητική κατεύθυνση. Πανέξυπνη, πανέμορφη, σεμνή και ντροπαλή, της αρέσει να διαβάζει μυθιστορήματα για μεγάλους, με έρωτες και ίντριγκες, να ισιώνει τα μαλλιά της, να αγοράζει ωραία ρούχα, να ακούει Πέγκυ Ζήνα και να πηγαίνει στο σχολείο τέλεια μα τέλεια μα τέλεια προετοιμασμένη. Στη μελέτη που γίνεται σπάνια απλά και μόνο για να πω πόσο τέλεια είναι προετοιμασμένη έχει 6ο διαφορετικά στυλό σε μια πεντακάθαρη κασετίνα. Ο βαθμός της κυμαίνεται μεταξύ 20 και 20 και θα κυμαίνεται εκεί για πάντα.

Λ. Θα μας βάλει δυνάμεις στο διαγώνισμα.

Φ. Ωραία. Μπλα, μπλα, μπλα, μπλα… Όταν ένα κουτί βρίσκεται πάνω σε ένα γραφείο δέχεται μια δύναμη προς τα κάτω Β, που είναι το βάρος του, και μια δύναμη που του ασκείται από την επιφάνεια του γραφείου προς τα πάνω Fn. Το κουτί είναι ακίνητο, άρα ισορροπεί. Άρα η συνολική δύναμη είναι 0. Δηλαδή Fn-B=0, Fn=B.

Λ. (Σιωπή.) Τα σημείωσα όλα.

Φ. Διάβασε τα από μέσα σου.

Λ. Τα διαβάζει.

Φ. Λύσε αυτήν την άσκηση. (πανδύσκολη και πολύπλοκη)

Λ. Την έλυσα. (τέλεια σχεδιασμένη και αναλυμένη σε ένα εκκατομμύριο κομματάκια)

Φ.Αν το προηγούμενο κουτί το ακουμπήσουμε πάνω σε ένα χαρτί το οποίο είναι κρεμασμένο από τις τέσσερεις γωνίες του από το ταβάνι (σχήμα) τι θα γίνει?

Λ. Ε, το χαρτί δε θα ασκήσει τόση δύναμη. Θα πέσει. Αλλά θες να το έχω για άσκηση με κάποια δεδομένα για να μπορώ να το σκεφτώ λιγάκι και να το λύσω?

Φ. Θα δούμε.  Προς το παρόν, αυτό το κόμιξ λέγεται logicomix. Προσπάθησε να το διαβάσεις μέσα σε μία βδομάδα και μετά θα έχεις άλλη μια βδομάδα για να συνεργαστείς με την Β, τον Μ, τον Α και την Ρ για να μου το παρουσιάσετε. Αν θες.

Λ. Οκ. Αν και ντρέπομαι.

Λ. Μην ντρέπεσαι.

Περίπτωση 4

Ένας ψηλός, πολύ δυνατος έφηβος 16 χρονών,τρίτη γυμνασίου μετά από τρεις φορές στην πρώτη και μία στη δευτέρα. Στη μελέτη γράφει πάντα με μολύβι, δεν έχει τετράδιο, λύνει τις εξισώσεις στο μυαλό του και δεν καταλαβαίνω πως τις έλυσε, του αρέσει το τσιγάρο, το ραδιόφωνο, τα αμάξια και τα μηχανάκια. Πάει νυχτερινό σχολείο, το πρωί δουλεύει σε ένα ξυλουργείο και το βράδυ ΠΣΚ σε μια ταβέρνα, ενώ θεωρεί ότι το χασίς είναι χάσιμο χρόνου. Ο βαθμός του σε μαθηματικά και φυσική κυμαίνεται μεταξύ του 3 και του 7 ενώ τώρα πήρε το πρώτο του 10.

Φ. Όταν ένα κουτί βρίσκεται πάνω σε ένα γραφείο δέχεται μια δύναμη προς τα κάτω Β, που είναι το βάρος του, και μια δύναμη που του ασκείται από την επιφάνεια του γραφείου προς τα πάνω Fn. Το κουτί είναι ακίνητο, άρα ισορροπεί. Άρα η συνολική δύναμη είναι 0. Δηλαδή Fn-B=0, Fn=B.

Α. Δεν κατάλαβα Χριστό με αυτά τα Β.

Φ. Παιδί μου, το κουτί το τραβάει το βάρος προς τα κάτω. Γιατί δεν πέφτει?

Α. Αφού είναι πάνω στο γραφείο γαμώ την τρέλα μου, πώς να πέσει? Θα μας κάνεις να ξεχάσουμε κι αυτά που ξέρουμε ρε Φ?

Φ. Ε αυτό σου λέω κι εγώ. Δεν πέφτει επειδή το συγκρατεί το γραφείο.

Α. Σώπααααααα.

Φ.Το γραφείο που συγκρατεί το κουτί είναι σαν να του ασκεί μια δύναμη προς τα πάνω. δεν είναι έτσι?

Α. Φιλολογικά ναι. Ε ρε που μπλέξαμε.

Φ. Ε αυτή η δύναμη προς τα πάνω είναι ίση με το βάρος και ισορροπεί το κουτί. Δεν πάει ούτε πάνω ούτε κάτω. Το Β που είναι το βάρος προς τα κάτω είναι ίσο με το Fn προς τα πάνω.

Α. Πώς τα λες έτσι, δηλαδή, εντάξει.. Καλά το κατάλαβα.

Φ. Λύσε άσκηση.

Α. (τη λύνει)

Φ.Αν το κουτί το ακουμπήσουμε πάνω σε ένα χαρτί το οποίο είναι κρεμασμένο από τις τέσσερεις γωνίες του από το ταβάνι (σχήμα) τι θα γίνει?

Α. Καλά, ξέφυγες. Της π…. θα γίνει. Τι θα γίνει? Θα μείνει εκεί?

Φ. Δεν ξέρω, ρωτάω. Σκέψου το και βλεπουμε.

Α. Πάντως, τώρα που το λες, είδα που σηκώνανε με κάτι δίχτυα κάτι ναυάγια, αυτό να δεις, μετρουσε.

Φ. Με γερανό?

Α. Ναι!

Φ. Καλά, αυτό το κόμιξ λέγεται logicomix. Προσπάθησε να το διαβάσεις μέσα σε μία βδομάδα και μετά θα έχεις άλλη μια βδομάδα για να συνεργαστείς με τον Μ, την Λ, την Β και την Ρ για να μου το παρουσιάσετε. Αν θες.

Α. Ρε μου κάνει πλάκα ρε, δεν παίζει. ΚΑΛΑ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΩ ΕΓΩ ΚΟΜΙΚ? Εγώ ούτε να χέσω δεν προλαβαίνω.

Φ. Καλά, αν είναι να πάθεις και κολικό άστο :D

Α. Ρε άντε δίνε του :D Θα το διαβάσω, μη σου χαλάσει και η ζαχαρένια.

Περίπτωση 5

Σουρρεαλισμός. Ερευνήτρια, εξερευνήτρια και εφευρέτης ετών 15, τρίτη γυμνασίου. Χόμπυ: μαθήτρια. Πάρεργο: σχολείο. Φοράει γυαλιά, δεν έχω προσέξει ποτέ τα ρούχα της, της αρέσει το Νational Geographic, το Νational Geographic, το Νational Geographic, το κάπνισμα, τα βιβλία με επιστημονικές ιστορίες, τα περιοδικά φυσικομαθηματικών. Σνομπάρει οποιοδήποτε βιβλίο ερωτικής ιστορίας, εκτός κι αν εχει τόσες ανατροπές που να καταντάει halting problem, και έχει ένα μικρό έργαστήριο στο δωμάτιο της με εφευρέσεις αμφιβόλου ποιότητας αλλά σημειώσεις καθόλου αμφιβόλου ποιότητας σε διάφορα χαρτάκια πεταμένα εδώ και εκεί.

Στη μελέτη δε γίνεται καθόλου μελέτη αλλά μια διαρκής δική μου προσπαθεια να αποδείξω ότι η φυσική και τα μαθηματικά του σχολείου είναι όντως υποσύνολο των ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ και της ΦΥΣΙΚΗΣ. Αυτό οι γονείς δεν το ξέρουν, πιστεύουν ότι αυτό το δίωρο του μήνα προσπαθώ να τη βάλω στον ίσιο δρόμο για να πετύχει στο πανεπιστήμιο. Δεν εχει τετράδιο, δεν πηγαίνει έτοιμη στο σχολείο και δεν θέλει να πάει σε άλλο σχολείο. Βαθμός γραπτών σταθερά στο 17-18 διότι βαριέται να γράψει τα απαιτούμενα και ο καθηγητής βαριέται να σκεφτεί τα απαιτούμενα. Γενικός βαθμός σχολείου μεταξύ 13 και 15.

Φ. Όταν ένα κουτί βρίσκεται πάνω σε ένα γραφείο δέχεται μια δύναμη προς τα κάτω Β, που είναι το βάρος του, και μια δύναμη που του ασκείται από την επιφάνεια του γραφείου προς τα πάνω Fn. Το κουτί είναι ακίνητο, άρα ισορροπεί. Άρα η συνολική δύναμη είναι 0. Δηλαδή Fn-B=0, Fn=B. Αυτά τα ξέρεις.

Ρ. Είναι οι ρίζες, δεν μπορώ να το λύσω και είναι χρήσιμο. …. Οκ…. ναι τα ξέρω, θα γράψω καλά.

Φ. Καλό είναι να γράψεις και τις δικαιολογήσεις και να το αναλύσεις.

Ρ. Το ξέρω.

Φ. Οκ.

Ρ. Πρέπει να λύσουμε ασκήσεις?

Φ. Τι θες?

Ρ. Να λύσουμε. Απλά κάτι ήθελα…, αλλά δεν πειραζει. Αχ, δεν καταλαβαίνεις.

Φ. Λέω να λύσουμε μια άσκηση με ρίζες.

Ρ. (παίρνει ανάσα) Δεν μπορώ, δεν μπορώ, είναι αυτή η άσκηση, αυτή εδώ, καταλαβαίνεις? Τη βρήκα εδώ, αυτό το περιοδικό έχει τα χάλια του, δεν μπορώ να τη λύσω, δεν γίνεται να τη λύσω, κοίτα τις ρίζες, κοίτα, είναι αδύνατον!

Φ. (έχω ζαλιστεί και 1ον δεν μπορώ να καταλάβω πώς λύνεται αμέσως και 2ον δεν θέλω να τη λύσω γιατί μπορεί να μην μπορέσω αμέσως) Φαίνεται όντως δύσκολη (προσπαθώ να κερδίσω χρόνο).

Ρ. Ναι, πήγα αυτή τη ρίζα εδώ, και έκανα αυτό και καταντάω εδώ. Και.

Φ. (φωτίστηκα ξαφνικά και ένιωσα ξανά η πανίσχυρη ξερόλας) Δεν είναι ότι δεν μπορείς να τη λύσεις. Είναι ότι δεν ξέρεις ακόμα. (νιώθω περήφανη που είδα που είναι το πρόβλημα!!)

Ρ.Δεν είναι θέμα μιγαδικών. Είναι θέμα μεθοδολογίας. Δεν μπορώ καν να φτάσω στο σημείο όπου δε θα ξέρω πια πραγματικα τι να κάνω! (πατάτα ξερόλας είμαι)

Έκατσα, τη λύσαμε και ύστερα είπα

Φ.Απλά πληροφοριακά, αν το κουτί το ακουμπήσουμε πάνω σε ένα χαρτί το οποίο είναι κρεμασμένο από τις τέσσερεις γωνίες του από το ταβάνι (σχήμα) τι θα γίνει?

Ρ. Τι χαρτί είναι αυτό και με τι και πως κρέμεται?

Φ. (αναστεναγμός γέλιου) Καλά, αυτό το κόμιξ λέγεται logicomix. Προσπάθησε να το διαβάσεις μέσα σε μία βδομάδα και μετά θα έχεις άλλη μια βδομάδα για να συνεργαστείς με τον Μ, την Λ, την Β και τον Α για να μου το παρουσιάσετε. Αν θες.

Ρ. Ξέρω πως λέγεται. Και προτιμώ να διαβάσω αυτό που έχω ήδη γιατί το έχω σημειώσει καλύτερα. :) Ακούγεται καλή φάση. Μόνο Φ…

Φ. Τι?

Ρ. Με τον Μ. Τα σπάσαμε. Aπλα πληροφοριακά :)

Φ. Ε? … Καλά, άν θες, συμμετέχεις.

Φεύγοντας, είπα στη μητέρα πως δε θα ξαναπάω επί αμοιβή ακόμα κι αν είναι 10 ευρώ το μήνα.

Θα δούμε αν θα διαβάσουν το εγχείρημα του Δοξιάδη και Παπαδημητρίου. Aν και ίσως μικροί. Iσως πάλι και όχι :)

Advertisements

4 responses »

  1. Χθες αγόρασα το Logicomix και λέω να ξεκινήσω να το διαβάζω σήμερα (και πιο σίγουρα το ΠΣΚ :-) ). Ελπίζω να το τελειώσω μέχρι την άλλη βδομάδα, οπότε και θα περιμένω να διαβάσω και το part 2…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s